Kannattaa hivenen miettiä mistä maksaa?

Viimevuosien trendi on digimarkkinointiyritysten suuri halua kuukausimaksuihin, jotka alkuun tuntuvat pieniltä, mutta vuodesta toiseen kerättävinä kuluerinä ovat yritykselle suuria. Ei 250 euroa kuukaudessa tunnu suurelta, kun lupauksen mukaan olet ”parhaiten” hakukoneiden tavoitettavissa tai, kun yrityksesi saa 100 uutta netvierasta sivustolle joka kuukausi – Siinäpä se harha on.

Mitä on optimointi ja mitä siitä kannattaa maksaa?

Optimointi tarkoittaa, että yrityksen Netsivusto tehdään kaikilta osin hakukoneystävälliseksi ja sieltä löytyy etusivulla ja jokaisella alasivulla tietyt ”sanat, linkit ja polut”, joita hakukoneet osaavat hakea ennen, kuin hakevat mitään muuta tietoa. Ja oikein tehtynä tämä nostaa Netsivuston hakukonenäkyvyyttä ja samalla sivuston ranking nousee eli sivusto nousee hakukonelistauksessa – Esim tarjottujen vaihtoehtojen etusivulle, mikä on aina tavoite tai etusivulle jopa 5 kärkeen. Tämä on erityisen tärkeää uusille tuotteille ja yrityksille.

Optimointi on tärkeää, mutta perustasolla se voidaan tehdä vain kerran ja silloin voidaan ihan vakavissaan esittää kysymys: ”Miksi siitä pitää maksaa kuukausimaksua vuodesta toiseen”, kun se voidaan tehdä vain kerran. Luonnollisesti, kun yrityksen Netsivustolla toteutetaan laajempia sisältömuutoksia, niin silloin jälleen kerran tulee optimointi tehdä, mutta ei edelleenkään kuukausilaskutuksella, vaan kertalaskutuksella.

Ilman optimointiakin pärjää sillä edellytyksellä, että yrityksen ja Netsivuston tuote on sellainen, että sitä asiakkaat hakevat todella paljon. Silloin hakukoneet lisäävät sivustolla käyntikertoja ja päivittävät aina uudelleen uutta tietoa ilman minkään tasoista optimointia. Tosin tällöin kyllä puhutaan yli 10K sivustovieraasta kuukausittain.

Adwords- ja Somemarkkinointi

Kaikki digimarkkinointi on yleensä erinomaisen tehokasta, sillä silloin voidaan yhä tarkemmin rajata mainoksen kohderyhmää ja yrityksen asiakaskuntaa, sekä ottaa huomioon maantieteelliset sijainnit, sekä mielenkiinnon kohteet etc… muuttujia on miltei rajattomasti. Digimarkkinointi on myös hyvin kustannustehokasta ja jopa edullista, mikäli verrataan sitä printtimediaan ja sen saamaan näkyvyyteen – Moninkertainen teho.

Samoin kuin optimoinnissa, voidaan maksullisessa digimarkkinoinnissa kysyä: ”Miksi maksaa kuukausimaksua vuodesta toiseen, kun kampanja tehdään vain kerran”? On selvää, että digikampanjaa luotaessa ja julkaistessa tehdään työtä paljonki, sekä sen tehoa seurataan tarkoin pitkän aikaa, mutta ei kuukausia, vain päiviä ja, kun todetaan tehon olevan hyvä, seuranta päättyy tai muuttuu satunnaiseksi. Sittemmin, kun kampanjaa muutetaan tai tulee uusia tuotteita, sitä päivitetään taas kertaalleen.

Kuluneen vuosikymmenen fraasi myyntipuheissa on ollut: ”maksa 500 euroa kuukaudessa ja saat 100 kävijää Netsivustolle joka kuukausi”. Tuntuu hyvältä, mutta tämän hetken esim. Googlen hakusanahuutokaupan mukaan on vaikea löytää yli 50 sentin klikkihintaa eli luvatut 100 kävijää maksavat tarjoavalle yritykselle 50 euroa ja loput 450 euroa on katetta – Ei ehkä kovin hyvä sopimus. Ja perusteluna, että jälleen maksetaan kampanjan luomisesta vain kerran ja sitten sen käynnistyttyä yrityksen omalla luottokortilla ”klikit”, mikä tarkoittaa, että sillä 500 eurolla saa tuhat kävijää kukaudessa yrityksen Netsivustolle.

Mikä on tärkeää Digimaailmassa yritykselle?

Mikä sitten on olennaisen tärkeää yritykselle huomioida digimaailmassa – Siitä kiteytetty lista:

  • Verkkosivun osoite
    • Verkkosivun osoitteen on oltava suojattu eli muotoa https://nimi eli enää pelkkä http://nimi ei riitä. Tämä siksi, että esimerkiksi Google tiputtaa suojaamattomat domainit hakukentän loppuun ja täyttää niiden edelle haut suojatuilla domaineilla
  • Mobiilikäyttö
    • Jokaisella yrityksellä tulee olla Netsivusto, joka toimii mobiililaitteissa oikein eli enää ei riitä se, että puhelin käännetään vaakaan ja suurennetaan tekstiä – Sillä hetkellä kerrotaan, että yritys on historiaa
  • Ostopolku
    • Ihmiset tulevat kaiken aikaa kiireisimmiksi ja kun asiakas tulee yrityksen Netsivustolle, hän ei kovinkaan pitkään jaksa tai ehdi etsiä ”ostopolkua” tai seuraavaa askelta, vaan sen tulee olla erinomaisen helppo ja vain muutaman ”klikin” päässä
  • Visuaalisuus
    • Nyt ja tulevaisuudessa kilpaillaan visuaalisuudessa, mutta myös sen yksinkertaistamisessa – välttämättä liikkuvat ja välkkyvät eivät ole parhaita. Kuitenkin jokaisen kuvan ja päivityksen tekstin pitää olla erinomaisen tyylikkäitä ja nopeasti toistuvia kiinnostuksen ylläpitämiseksi
  • Optimointi
    • Perustason optimointi kannattaa aina ja sittemmin, kun sivustoon on tullut laajempia päivityksiä, kannattaa se tehdä uudelleen tehostaen tehtyä perustasoa
  • Maksullinen digimarkkinointi
    • Maksullinen markkinointi on suositeltavaa, mutta kaikissa tapauksissa tulee tekijän kanssa sopia, että ”klikit” laskutetaan suoraan yrityksen omalta luottokortilta sovitun kuukausibudjetin mukaisesti ja kampanjan teosta maksetaan vain kerran

Kysy lisää – Neuvot eivät maksa mitään!

Pekka Lyly
pekka@lyly.fi
0400815111