Google hylkii jopa 30% Netsivustoista

Hämeenlinnassa on noin 5000 yritystä ja kävin läpi koko listauksen tutustuen yritysten Netsivustoihin. Hämmästykseni oli suurta, kun arvioni mukaan kaupunkimme yrityksien Netsivustoista jopa 30% on sellaisia, joita Google yhdestä tai useammasta syystä hylkii. Se tarkoittaa noin 1500 Netsivustoa ja jos arvioidaan keskiliikevaihdoksi 250K, niin lopputulemana Google hylkii 375.000.000 euron liiketoimintaa kotikaupungissamme.

Miksi yritykset eivät tee mitään?

Tämän kuvan alt-attribuutti on tyhjä; Tiedoston nimi on WebArt-news-google-1.png

Arvioisin, että tietämättömyys on tärkein syy sille, miksi ei pidetä tärkeänä diginäkyvyyttä. Ajatellaan, että pelkästään sivuston olemassa olo riittää, mutta ei ymmärretä, että esimerkiksi vuosikymmenen takainen visuaalinen ilme kertoo historiaan jääneestä yrityksestä eli Netsivusto vain tuhoaa yrityksen brändiä tehokkaasti.

Toisaalta voisi ihmetellä, miksi ylipäätään yrityksillä on järkyttävän huonoja ja vanhanaikaisia Netsivustoja, koska kyse ei enää ole rahasta – Ajanmukaistaminen on edullista ja hoituu tehokkaasti, kunhan tekijä on ammattilainen.

KOLME TÄRKEINTÄ GOOGLE -KRITEERIÄ?

Https

Tämän kuvan alt-attribuutti on tyhjä; Tiedoston nimi on WebArt-news-https.png

Tärkein Netnäkyvyyden kannalta on Netsivuston osoitteen oikea muoto eli sen pitää olla muotoa https sen sijaan, että se on vanha muoto http. Yrityksen Netsivusto voi olla kuinka upea ja toimiva tahansa, mutta Google tiputtaa hakupalvelussa http -alkuiset sivustot https -alkuisten sivustojen alapuolelle eli Googlen hakusivujen toiselle tai kolmannelle sivulle, eikä sivulla kaksi tai kolme enää kukaan juurikaan käy.

Mobiilitoiminta

Tämän kuvan alt-attribuutti on tyhjä; Tiedoston nimi on WebArt-news-mobile.png

Toiseksi tärkeintä on, että Netsivusto toimii Googlen vaatimusten mukaan mobiilisti eli sivusto skaalautuu automaattisesti eri mobiililaitteisiin ja muuntaa mm valikkonsa laitteeseen soveltuvaksi. Ja jälleen, mikäli näin ei ole, Google tiputtaa toimimattoman mobiilisivuston hakutulosten alapuolelle, eikä yritystä juurikaan ole olemassa digissä.

Ylläpito

Kolmanneksi tärkeimmäksi asiaksi nostan sivuston säännöllisen ylläpitämisen ja tämä siksi, että Google haluaa tietää yrityksen kehittyvästä toiminnasta. Tämä tarkoittaa sitä, että minimitasolla tulisi etusivua tekstin osalta ylläpitää vähintään pari kertaa kuukaudessa. Näin siksi, että myös Google oppii ja muistaa yrityksen rytmin eli ajan saatossa alkaa yhä useammin vierailemaan yrityksen Netsivustolla päivittämässä omia tietojaan. Ja juuri tämä Googlen vierailurytmi on se, mihin jokaisen yrityksen tulisi keskittyä omalla Netsivustollaan – Se nostaa yritystä Googlen hakutuloksissa ylöspäin ilmaiseksi.

Huipputasolla kymmeniä reunaehtoja

Tämän kuvan alt-attribuutti on tyhjä; Tiedoston nimi on WebArt-news-write-1.png

Yrityksen laadukas Netsivusto omaa kymmeniä lähinnä Googlen määrittämiä kriteerejä sivuston toimivuuden ja aktiivisuuden toimenpiteitä ja luonnollisesti parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen päästää huolehtimalla kaikista tiedossa olevista. Kuitenkin edellä esitetyillä kolmella kriteerillä pääsee jo pitkälle, kunhan vain tekee ne ja muistaa ylläpidon merkityksen diginäkyvyydelle – vähän vaivaa ja paljon hyötyä!

Kysy lisää,

Pekka Lyly
pekka@lyly.fi
0400 815 111